home

Symposiumnummer Lucifer 4/5 2012: De groei van mens en mensheid

Het nieuwe dubbelnummer van Lucifer is uit, een volledig verslag van het afgelopen symposium ‘De groei van mens en mensheid’. Alle bijdragen van het symposium zijn opgenomen als artikelen in dit nummer, zodat u de gedachten nog rustig na kunt lezen:

De Oceaan – Het grenzenloze Leven

Erwin Bomas
Wat is de groei van de mensheid? Dit is de vraag die in deze lezing centraal staat. Daarbij wordt een beeld geschetst van de kosmos als een grenzenloze Oceaan van Bewustzijn, waarin continu wezens geboren worden en sterven als wervels in het water.

Golven in de Oceaan – Onze plaats in de kosmische cycli van slapen en waken

Henk Bezemer
In deze lezing wordt ingezoomd op één zo’n wervel in de Oceaan van Leven: de levenscyclus van het planeetwezen Aarde — een cyclus waarmee onze eigen groei als mens en mensheid nauw verknoopt is.

De menselijke golf – De reïncarnatie van de huidige beschaving

Jos Peeters
De meeste mensen bevinden zich in de vierde Ontwikkelingsronde van ons menselijke bewustzijn. Binnen die Ronde worstelen wij om onze weg omhoog te vinden. In deze lezing staat de ontwikkeling van beschavingen centraal, en wat onze eigen rol daarin was en is.

Bepaalt de tijd ons of bepalen wij de tijd? – en conclusies uit de workshops

Herman Vermeulen
Na de eerste drie lezingen werden in groepen van zo’n dertig mensen de ideeën van de eerste drie lezingen besproken. Herman C. Vermeulen gaf in zijn bijdrage een aantal zeer interessante resultaten van deze workshop weer.

Is groei een illusie?

Sieglinde Plocki
Deze lezing en de volgende twee bijdragen vormen een serie van drie over de vraag ‘Onbeperkte groei — zonder betekenis en doel? In deze eerste lezing roept Sieglinde Plocki de vraag op: kan er in de grenzenloosheid van Leven sprake zijn van groei?

Hoe werkt spirituele groei?

Ralph Kammer
Wat in ons groeit en waarom doet het dat? Welke omstandigheden zijn nodig om dat wat zou moeten groeien ook echt in staat te stellen te groeien. Deze lezing vormt het tweede deel van een drieluik met het thema ‘Onbeperkte groei, zonder betekenis en doel?’

Wat is de volgende stap? – Ontwikkeling van de wereld door jezelf te veranderen

Claudia Bernard
Wat kan ik op het gebied van spirituele ontwikkeling nu concreet zelf doen? Het gaat om een ontwikkeling in uzelf, omdat de ontwikkeling van de wereld zonder strijd alleen mogelijk is door uzelf te veranderen. In deze praktisch gerichte lezing laat Claudia Bernard zien wat u zelf kunt doen. Deze lezing sluit de hiervoor genoemde serie van drie lezingen af.

Het herkennen van kansen – reading the wave

Marijn Gijsbers
Wat voor soort gedachtegolven zijn er? Hoe kunnen we ons denken gebruiken als basis voor een duurzame spirituele ontwikkeling, te midden van een wereld die steeds meer lijkt te versnellen?

Het benutten van kansen – riding the wave

Hanna van Egmond-Schep
Stelt u zich voor: u heeft besloten dat u zich wilt richten op de inzichtelijke of idealistische denkaspecten. Met dit ideaal voor ogen kunt u een golf herkennen en besluiten dat u op die golf wilt gaan surfen. Maar hoe doet u dat eigenlijk, dat stappen op die golf en gaan surfen?

De druppel in de Oceaan – being the wave

Barend Voorham
We kunnen onze dagelijkse idealen baseren op de achterliggende eenheid van al wat bestaat. Wat houdt het in, als we vanuit zo’n ideaal gaan leven? Barend Voorham laat zien dat er meer mogelijkheden in ons schuilen dan we durven vermoeden: we kunnen onze idealen worden.

Het inrichten van Utopia – en conclusies uit de workshops

Herman Vermeulen
Herman C. Vermeulen ging in zijn bijdrage in op ‘de ideale staat’ en besprak ook de inspirerende ideeën daarover die in de workshopgroepen naar voren waren gekomen.

Geplaatst door stichtingisis op 12/10/2012 om 11:42 AM in Tijdschrift
Commenting is not available in this channel entry.

Categorieën

Archief

RSS Nieuws

RSS Podcast Feed RSS 2.0