home

Onderwerpen in Lucifer nummer 2, 2012:

Het gezonken land van Lemurië gevonden?

Het oppervlak van de Aarde verandert voortdurend. Hoe dat proces verloopt, is nog onduidelijk. Er is een theorie van de verschuivende continenten. De onlangs door Australische wetenschappers gevonden restanten van land op de bodem van de Indische Oceaan moeten volgens hen meer duidelijkheid in die theorie geven.
In de 19e eeuw echter was de wetenschappelijke consensus dat land kon rijzen en dalen zinken. Grote continenten verdwijnen onder de golven, terwijl nieuw land naar boven drijft. De door Australische wetenschappers gevonden eilanden zouden daarom ook deel hebben kunnen uitmaken van Lemurië, het grote, gezonken continent, waarvan nu nog slechts enkele restanten over zijn.

The Theosophical Society Point Loma, leiderschap en toekomst

Tijdens het International Theosophy Conferences (ITC) in augustus 2011 in Julian, Californië, sprak Herman C. Vermeulen op verzoek van de ITC-organisatie over de traditie van The Theosophical Society Point Loma. Hij ontvouwde in deze lezing de kerngedachten over de structuur, taak en functie van The Theosophical Society, geïnspireerd door de brief van de Mahâ-Chohan. Waarom is The Theosophical Society Point Loma - Blavatskyhuis al tientallen jaren actief met het toegankelijk presenteren van Theosofie voor iedereen, met een duidelijk accent op de praktische toepasbaarheid? Waarom studeren de leden intussen met zoveel (com)passie? Een zeer verhelderend beeld van de drijfveren van ‘ons’ genootschap. Dit is de Nederlandse vertaling van deze lezing.

Placebo effect verklaard

De redactie van Lucifer kreeg de volgende vraag van een belangstellende toegestuurd:
Hoe kunnen we het placebo- en nocebo-effect van medicijnen, rituelen, symbolen etc. op ons lichaam en onze geest vanuit de theosofische filosofie interpreteren?
Een snel en gemakkelijk antwoord op die vraag is niet te geven, omdat we daarvoor een grondige studie moeten maken van het menselijke bewustzijn.

Bepaalt de Dierenriem ons lot?

De Dierenriem of Zodiak speelt een essentiële rol in de Theosofia of Oude Wijsheid, met name wat de Kosmische leringen ervan betreft. Voor huidige astrologen is de Dierenriem de basis van al hun berekeningen. Wat is die Dierenriem? Kunnen we daarin ons toekomstig lot lezen? En hoe zit het dan met onze vrije wil? De Theosofia geeft ons hierover aanwijzingen die ook voor niet-astrologen van grote waarde zijn.

Geplaatst door stichtingisis op 02/04/2012 om 02:49 PM in Tijdschrift
Commenting is not available in this channel entry.

Categorieën

Archief

RSS Nieuws

RSS Podcast Feed RSS 2.0