home

Lezingen nov 2013 - Karma, geen ontkomen aan – Harmonie in actie

DEN HAAG

Den Haag, Blavatskyhuis, De Ruyterstraat 74

Lezing nov 2013 - Karma, geen ontkomen aan – Harmonie in actiet=

Karma is een van de theosofische grondgedachten, en geeft ons antwoorden op vragen zoals: waarom word ik geboren in de huidige wereld en in dit speciale land? Is ons leven te sturen, kan ik het welbewust vormgeven? Wat is mijn band en wat zijn mijn verplichtingen ten opzichte van mijn medemensen? Wat heb ik te maken met de problemen die zich in het buitenland voordoen — en hoe zou ik hier in ons land toch wat aan die problemen kunnen doen?

Oorzaak en gevolg werkt universeel en is daarom even goed te herkennen in de stoffelijke wereld als in de innerlijke gebieden waar wij mensen actief zijn: de gevoelsmatige, psychische, mentale en spirituele gebieden van bestaan. Daarom kunnen we terecht spreken van een “Juweel van Wijsheid”: het geeft ons een inzicht in de onderlinge verbondenheid van alle wezens, en onze rol daarbinnen: een idee die de gouden leidraad kan worden in ons leven.

Tijdens deze serie behandelen we in vier lezingen vier aspecten van karma: a) hoe kunnen we deze aspecten herkennen? b) welk licht werpt karma op de vraag of er rechtvaardigheid in de wereld heerst? c) wat is groepskarma en wat zijn ‘menselijke groepen’ theosofisch gezien? d) welk ideaalbeeld houdt dit Juweel van Wijsheid ons voor?

In alle vier lezingen gaat het om leringen die we zelf op hun logische, spirituele en praktische waarde kunnen onderzoeken.

30 okt Waar komt de orde in de Natuur vandaan?
06 nov Karma en cyclussen
13 nov Hoe blijf je je Zelf in een groep?
20 nov Karma, hoe te handelen?

Geplaatst door stichtingisis op 27/10/2013 om 09:01 PM in Lezingen
Commenting is not available in this channel entry.

Categorieën

Archief

RSS Nieuws

RSS Podcast Feed RSS 2.0