home

Lezingen maart 2016 - Wie ben ik? De verschillende ikken in de mens

DEN HAAG

Den Haag, Blavatskyhuis, De Ruyterstraat 74

Lezingen maart2016 - Wie ben ik? De verschillende ikken in de mens

Wie ben ik? Wie heeft zichzelf deze vraag nog nooit gesteld? Maar wie kan zeggen dat hij daar een volledig en sluitend antwoord op gevonden heeft? Bestaat er zoiets als een vastomlijnd zelf, een zelf dat binnen bepaalde begrenzingen past? Of zijn we het zelf die deze grenzen bepalen? Staat onze identiteit vast of kunnen we ons op elk moment weer met een ander deel van onszelf identificeren? Waar komt ons zelf vandaan? Wat vormt ons zelf? Zijn we altijd ons zelf? Zijn er verschillende zelven waar we ik tegen kunnen zeggen? En zijn we wel waar we ik tegen zeggen? Waar komt überhaupt ons zelfbewustzijn vandaan? Is het dat wat mensen onderscheidt van het dierenrijk? Is dit iets wat we kunnen ontwikkelen en zo ja, hoe?

Is ons zelf anders dan dat van anderen en in welk opzicht? Kunnen we onszelf in anderen herkennen? Is er een einde aan ons zelf? Waarom wordt er in de grote religieuze tradities over meerdere zelven gesproken? Wat wordt daarin bedoeld met een zelf met hoofdletters? En met de spreuk: ‘Mens, ken U Zelf’?

De Wijsheid der Goden of Theosofia die de kern vormt van de grote religieuze tradities biedt ons aanknopingspunten om vragen als deze te beantwoorden. Antwoorden die u uiteindelijk alleen voor uzelf kunt vinden. Maar daarin staat u niet alleen. In deze lezing verkennen we gezamenlijk de aanwijzingen die de grote wereldleraren ons gegeven hebben in hun zoektocht naar kennis van het Zelf. We hopen u daarmee een rijker beeld te geven van uw zelf en Zelf, wat daarin besloten ligt en wat u met deze kennis kunt betekenen voor anderen.


02 maart Ken je je Zelf?
09 maart Karaktervorming en erfelijkheid
16 maart Kun je je zelf veranderen?
23 maart Jezelf vergeten, je Zelf zijn

Geplaatst door stichtingisis op 26/02/2016 om 04:10 PM in Lezingen
Commenting is not available in this channel entry.

Categorieën

Archief

RSS Nieuws

RSS Podcast Feed RSS 2.0