Lezingen actueel

Volg de lezing “Theosofia in vogelvlucht en Anders Denken” van woensdag 17 september live

Klik hier om de lezing “Theosofia in vogelvlucht” van woensdagavond 17 september 20.00 uur in het Blavatskyhuis in Den Haag te volgen.

Je kan je bij Livestream opgeven als ‘Follower’ van Blavatskyhouse zodat je via e-mail enkele dagen vooraf automatisch bericht krijgt van een aangekondigd ‘event’ (live-uitzending). Ook ontvang je een e-mail wanneer de live-uitzending is gestart.

(Dit is het minimum bedrag wegens €0,99 transactiekosten voor online betaling. Voor andere betaalopties of meer doneren klik hier.)

De stichting kent dus geen betaalde medewerkers, ontvangt geen overheidssubsidie en alle werkzaamheden worden op vrijwillige basis verricht. Dit neemt niet weg dat de stichting kosten maakt met de verspreiding van de Theosofia, bijvoorbeeld om deze livestream dienst beschikbaar te maken. Uw steun is daarbij van harte welkom

Geplaatst door stichtingisis op 16/09/14 om 08:00 PM in LezingenPermalink

Lezingen september 2014 - Theosofia in vogelvlucht en Anders Denken

DEN HAAG

Den Haag, Blavatskyhuis, De Ruyterstraat 74

Lezing sept 2014 - Theosofia in vogelvlucht en Anders Denken =

De Theosofia heeft een uitgebreid stelsel van leringen, die alle terreinen van het menselijke denken bestrijken. Studenten in de Theosofia verliezen zich vaak in de details en dan ontstaat de gedachte dat deze kennisleer zo moeilijk is, dat ze nauwelijks te vatten is.

Toch is de Theosofia gebaseerd op enkele heldere principes, die niet zozeer moeilijk maar anders en onbekend zijn. Maar als je deze principes begrijpt en ze in de natuur en je eigen leven terugvindt, dan blijkt dat wat aanvankelijk een zeer ingewikkelde leer was, een logische uitwerking te zijn van die principes of wetmatigheden.

In de eerste lezing worden deze grondgedachten uitgelegd en wordt in ruwe lijnen de leer geschetst. Zoals een bergbeklimmer op de top van een berg het gehele dal overziet, zo wordt aan de toehoorder een groot beeld geschetst van het hele veld van de Theosofia.

In de tweede lezing wordt meer ingezoomd op de mens en met name op het denken van de mens. Wat is denken? Is denken alleen maar intellectualiteit? Of zijn er andere denkaspecten? En wat zijn gedachten eigenlijk? Kunnen we anders denken?

Bij het bespreken van deze vragen krijg je tegelijk een duidelijk overzicht van de cursus Anders Denken die dit najaar van start gaat.

17 september Theosofia in vogelvlucht
24 september Je leven is wat je denken ervan maakt

Geplaatst door stichtingisis op 10/09/14 om 10:03 PM in LezingenPermalink

Karma: van oorzaak naar oplossing

OVERIGE STEDEN
Karma: van oorzaak naar oplossing

Lezingen sep 2014 overige steden - Karma: van oorzaak naar oplossing  =

Hoe kom ik aan mijn karakter, hoe kom ik er vanaf?
Het Sanskrit-woord karma is al jarenlang opgenomen in de Nederlandse woordenboeken. Vrijwel iedereen kent het en weet ongeveer wat ermee bedoeld wordt.

Toch zijn er maar weinig mensen die in hun doen en laten consequent uitgaan van karma. Dat is jammer, want als dat meer zou gebeuren, verdween een groot aantal problemen waar de mensheid nu zo mee kampt.

In de lezing komt duidelijk naar voren dat karma niet buiten de mens staat. Ieder is zijn karma. Ieder mens, ja, ieder wezen, heeft zelf de oorzaken geschapen die hij in dit leven als gevolgen oogst. Maar we zijn ook voortdurend bezig met nieuwe oorzaken te scheppen.

Dit laatste betekent dat we de oplossing in huis hebben voor alle grote wereldproblemen, zowel als onze eigen individuele problemen.

In feite is alle ellende in de wereld toe te schrijven aan het karakter van de mens, precies zoals de harmonie in de wereld voortkomt uit het menselijke karakter. Omdat de mens nu nog vaak zichzelf als middelpunt neemt, zelfzuchtig in het leven staat, is hij veelal een deel van het probleem in plaats van een deel van de oplossing. Hij heeft zichzelf zo gemaakt. Maar hij kan zichzelf veranderen.

De leer van karma leert precies hoe het karakter is opgebouwd en hoe we kunnen werken aan een nieuw, edeler karakter. Dit is geen dogma, want zoals uit de lezing blijkt, kan ieder voor zichzelf nagaan en zichzelf overtuigen dat de mens de schepper van zijn eigen karakter is.

03 september in Middelburg, De Zeeuwse Bibliotheek, Kousteensedijk 7
05 september in Amsterdam, De Roos, P.C. Hooftstraat 183
09 september in Arnhem, De Coehoorn, Coehoornstraat 17
14 september in Eindhoven, Centrum Aquamarijn, Stratumsedijk 57
16 september in Utrecht, De Kargadoor, Oudegracht 36
23 september in Rotterdam, World Trade Center, Beursplein 37
24 september in Leiden, Lorentzkade 15a

Geplaatst door stichtingisis op 10/09/14 om 09:39 PM in LezingenPermalink

Kom naar de open dag in het Blavatskyhuis zondag 7 september

Zondag 7 september opent Stichting I.S.I.S. haar deuren voor iedereen die alvast een voorproefje wil van wat er aankomend seizoen te wachten staat.

Een ideale gelegenheid om nieuwsgierige vrienden, buren en kennissen mee te nemen. Kom luisteren naar een aantal korte introducties van de onderwerpen die dit seizoen aan bod komen. Reserveer alvast een plekje in uw agenda!

Geplaatst door stichtingisis op 04/07/14 om 03:03 PM in LezingenPermalink
Pagina 1 van 18 pagina's  1 2 3 >  Last ›

folderlezing

Algemene informatie

Stichting I.S.I.S. organiseert lezingen wekelijks in Den Haag en maandelijks in Amsterdam, Arnhem, Eindhoven, Leiden, Middelburg, Rotterdam en Utrecht. De toegang is altijd vrij.

Meer informatie, locaties, aanvangstijd, parkeermogelijkheden en het programma vindt u per stad via het menu.
Er is altijd ruim gelegenheid om vragen te stellen.
Er is verkoop van boeken, tijdschriften en audio en video opnames.
Stichting I.S.I.S. houdt ook lezingen op uitnodiging.

Lezingen live te volgen op internet

De lezingen in Den Haag worden opgenomen en zijn live te volgen via ons vaste Livestream kanaal: http://new.livestream.com/blavatskyhouse

Symposium

Jaarlijks organiseert Stichting I.S.I.S ook symposia, in 2015 met het onderwerp:
Râja-Yoga Opvoeding van het reïncarnerende kind
op zaterdag 30 en zondag 31 mei 2015.

Programmafolder

Als u de programmafolder voor het hele seizoen per post gratis wilt ontvangen, vul dan ons contactformulier in en selecteer 'Lezingen' bij de vraag 'Waarover wilt u informatie?' o.v.v. Aanvraag Lezingenprogramma bij 'Stel uw vraag'.

Lezingen bestellen in audio- of videoformaat